Lukk

Nye arbeider fra Tor-Arne Moen hos Maerz i november.

Tor Arne Moen i sitt atelier

Denne høsten er vi så heldige ha Tor-Arne Moens bilder på veggene hos Galleri Maerz. I denne anledning tok vi en prat med ham da vi besøkte ham i hans nye atelier på Notodden forleden. Et moderne atelier, med fint overlys, med et tilstøtende rom, for avslapping og kanskje litt kontorarbeid, som i seg selv er en reise til en annen tid. En kan få inntrykk av at Oscar Wilde kan komme inn døren når som helst.

Kafka en stor opplevelse

For de fleste av oss er Tor-Arne Moen mest kjent som billedkunstner. Men allerede i 1998 debuterte han som forfatter med novellesamlingen «Høst i sommerfuglhagen». Romanen «Brønnørreten» kom i 2008. Og med et slikt bakteppe faller det seg naturlig at samtalen også faller inn i den litterære sfære.

Det er for få dager siden blitt kjent at Jon Fosse er årets vinner av Nobels litteraturpris. Selv om vi begge som lesere har vært innom Fosse er det andre forfattere, som i alle fall foreløpig, har satt større spor hos oss.

- Kafka synes jeg var en stor opplevelse, forteller Tor-Arne, og fortsetter: han var en av de relativt få som jeg bare svelget ned med en gang. Og til og med Hamsun sleit jeg med til å begynne med. Og Hemingway som er min absolutt favorittforfatter, også. Jeg måtte lese ham flere ganger før det løsna. Jeg hadde en kollega, som sa at du må bare lese ham flere ganger. «Det er din mann, liksom». Og det var han! Nå har jeg lest alle bøkene hans 3-4 ganger, tenker jeg.

Jeg forteller Tor-Arne at jeg prøvde lese Nietzsche for å bli intellektuell. Det gikk ikke så bra. Jeg startet riktignok en cafe som het Zarathsutra, men det var vel også det lengste jeg kom. Tor-Arne skjønner meg godt.

- Jeg greier heller ikke lese det der. Han er ikke den eneste filosofen jeg sliter med. Jeg synes stort sett det bare blir prat. Som billedkunstner og forfatter burde jeg kanskje hatt en slags nytte av det, men det har jeg ikke.

Henter inspirasjon fra litteraturen

Akkurat det opplever jeg det kan være stor forskjell rundt fra kunstner til kunstner som jeg møter som gallerist; om de har nytte av litteratur eller andre kunstformer i sitt arbeide. Noen hevder at de henter veldig mye fra litteraturen, mens andre igjen hevder de knapt har lest en bok.

- Jeg henter mye fra litteraturen – jeg leser masse. Det gir jo næring til arbeidet, forteller Tor-Arne.

Ikke det at jeg er et veldig skrivende menneske, men når jeg skriver henter jeg gjerne inspirasjon fra andre kunstformer gjennom assosiasjoner. Jeg ser eller hører noe som får meg til å tenke på noe, kanskje noe helt annet enn det jeg faktisk ser eller hører, som kan skrives ned.

- Jeg har nesten alltid en lydbok på når jeg maler. Og hvis den er bra så gir den bilde til at jeg står og maler. Det flyter bedre. Egentlig er jeg vel så opptatt av litteratur som av bilder. Men inntil videre så har jeg nå tatt et valg, da, sier maleren.

Setter Vermeer høyt

Men hvilke billedkunstnere er det som har inspirert og påvriket deg?

- Nei, det er jo de store det. Og de er jo ikke SÅ mange. Men det er vel Lucian Freud av de moderne malerne. Jeg gjør jo aldri noe forsøk på å ligne på ham, men det er noe med penselføringen hans, den grove presisjonen som han var en mester i, den liker jeg veldig godt. Så han har jeg sett mye på, forteller Tor-Arne videre, før han fortsetter:

- Ellers liker jeg de gamle gutta, da – de er jo daue alle sammen; Velasquez og Vermeer og de der. Fy fader, altså. Du får jo vann i munnen av å se på dem.

Tor-Arne tar frem en svær Vermeer-bok som han viser frem. Den inneholder alle Vermeers kjente verk.

- Det er jo bare 35 eller 36 verk som er igjen etter ham.

Den nederlandske kunstneren Johannes Vermeer levde fra 1632 til 1675. Han er også kjent under flere navn, blant annet Jan Vermeer.

20231010 120044 Tor-Arne Moen - Tjønnevatnet lokker - olje på lerret - 85 x 85 cm

Mye store bilder

Om ikke lenge skal Moen stille ut ved Ibsenhuset i Skien. Og akkurat nå viser han mer enn 30 malerier hos Galleri Hervold på Hamar. Det er stort sett mye som skjer rundt Tor-Arne Moen.

- De siste 7-8 årene har jeg følt meg som en slags hyttemaler. Folk bygger seg slike palasser oppe i hyttefeltene – hyttene er større en husene de har hjemme, med svære vegger. Og de kjøper bilder på 2 x 2 meter og kanskje enda større til hytta. Og så får jeg fotografier tilsendt etter at de har hengt opp bildet på veggen, og da ser det ut som det er et lite frimerke som henger der. Bildet burde ha vært dobbelt så stort. Så store er disse hyttene, reflekterer Tor-Arne.

Folk i Norge har så store hytter at helgene må begynne på en torsdag!

- Ha ha.

Jeg suger den fra eget bryst her og nå, men jeg tror det er ganske presist observert.

- Og det er jo også slik at en del av de motivene jeg jobber med om dagen er ganske nostalgiske og passer godt inn i hytter, avslutter Tor-Arne Moen.

Velkommen til utstillingen!