Ingrid Lilja Arntzen
 

Frem til 20.november viser Maerz nye dyptrykkarbeider av Ingrid Lilja Arntzen, ett av de nyeste tilskuddene i vår portefølje.

- Mitt kunstneriske prosjekt er fortellinger fra virkeligheten - og litt bortenfor. Jeg setter sammen elementer fra deler av verden som vanligvis ligger fjernt fra hverandre, og prøver på den måten å lage fortellinger. Disse fortellingene skal ha et språk som ligner på drømmespråk der bevisstheten leker fritt med tingene, uttaler Ingrid Lilja Arntzen  når hun blir bedt om å si litt om sitt kunstneriske prosjekt.

I_arbeid.jpg

Ingrid Lilja Arntzen er født i Ålesund i 1959. Hun har deltatt på en lang rekke utstillinger i inn- og utland og er også kjøpt inn av blant andre Havforskningsinstituttet, Helse Vest og Nesodden kommune. Til Galleri Maerz og Molde kommer hun med rundt 15 nye arbeider.

I likhet med en annen Maerzkunstner, Kirsten Reynolds, er også Arntzen trommeslager i tillegg til å være billedkunstner. Og hennes musikalske bakgrunn er med å prege arbeidsprosessen hennes når hun jobber med kunst.

- Komposisjonen  løser jeg blant annet ved å tenke diskant – bass –og mellomtoner. Dette antagelig fordi jeg som musiker opplever musikk og visuelle uttrykk som to sider av samme sak. Rytme, presisjon og klang, forteller hun videre.

Ingrid_Lilja_Arntszen_-_Natt_i_Tunisia_-_intaglo_-_40_x_45_cm_-_opplag_50.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Ingrid Lilja Arntszen - Natt i Tunisia - dyptrykk/intaglio - 40 x 45 cm - opplag 50 - NOK 3 800,-

Og i en tid hvor mange ofte lurer på hvor det blir av de omfattende gjennomarbeidede arbeidsmetodene som ligger til grunn til for kunstgrafikk, kan Ingrid Lilja Arnzen berolige alle med at i hennes bilder er det kun hardt og grundig arbeid som ligger bak. Hva er det egentlig som skjer i prosessen din på vei til et ferdig bilde?

-Bildene er laget som blyantskisser, og deretter som collager i Photoshop. Hver farge i det digitale bildet overføres deretter til trykkplater i en belysnings - og etseprosess basert på polymerplater. Platene bearbeides med ulike håndverktøy og trykkes i grafikkpresse. Jeg bruker tre ulike fargede trykkplater til hvert grafisk verk, forklarer hun.

Som regel lages bildene til Arntzen i et opplag på 50. 

- Dyptrykkteknikkens maleriske stofflighet er et viktig element i bildene mine, avslutter hun.

Utstillingen ser du her.

Personvernerklæring