OM KUNSTNEREN

Kurt Hermann Eduard Karl Julius Schwitters (født 20. juni 1887 i Hannover, død 8. januar 1948 i Kendal i Cumbria, England), var en tysk billedkunstner og forfatter. Under signaturen MERZ utviklet han et dadaistisk Gesamtweltbild (allverdensbilde). Hans verker omfattet stilretningene dadaisme, konstruktivisme og surrealisme.


Utdannelse og kunstnerisk utvikling

Etter å ha studert kunst ved Kunstakademiet i Dresden (Hochschule für Bildende Künste Dresden) sammen med Otto Dix og George Grosz, (selv om Schwitters synes å ha vært uvitende om deres arbeid, eller til og med om den ekspresjonistiske kunstnersammenslutning Die Brücke) i perioden 1909-14, vendte Schwitters tilbake til Hannover og begynte sin kunstneriske karriere som post-impresjonist. Etterhvert som første verdenskrig skred frem, ble hans arbeider mørkere, og han utviklet litt etter litt en karakteristisk ekspresjonistisk tone. Ekspresjonisme var en overveiende tysk kunstnerisk bevegelse blant annet representert av Die Brücke og av malerier av Emil Nolde og Ernst Kirchner i særdeleshet. I 1918 endret hans kunstneriske uttrykk seg dramatisk som en direkte konsekvens av Tysklands økonomiske, politiske og militære sammenbrudd etter første verdenskrig.
Schwitters deltok i Dada-bevegelsen under og etter første verdenskrig. Alikevel ble han aldri fullt ut godtatt av den øvrige Dada-bevegelsen ettersom han, i følge lederen for dadaistene i Berlin, Richard Huelsenbeck, var for «borgerlig».
Schwitters er særlig kjent for sine «Merz»-bilder, som er collager sammensatt av billetter, emballasje o.l. Ifølge Schwitters selv er ordet avledet av «Commerzbank». Noen av hans kunstverk kunne fylle et helt rom, og er tidlige eksempler på det som senere har fått betegnelsen installasjoner.
Hans egen leilighet i Hannover var et «Merzbau». Den ble ødelagt i et bombeangrep under andre verdenskrig, men er senere blitt rekonstruert i Spregelmuseet i Hannover.


Norge og England 

Ettersom den politiske situasjonen i Tyskland ble forverret i 1930-årene mistet Schwitters sin kontrakt med Hannover byråd i 1934, og i 1935 ble eksemplarer av hans verker i tyske museer konfiskert og offentlig latterliggjort. Da hans nære venner Christof og Luise Spengemann og deres sønn Walter ble arrestert av Gestapo i august 1936, stod det klart at situasjonen var farlig.
Da Gestapo ønsket en 'samtale' med Schwitters, flyktet han 2. januar 1937 fra Hannover for å slutte seg til sønnen Ernst i Norge, som allerede hadde forlatt Tyskland 26. desember 1936. Hans kone Helma ble igjen i Hannover for å forvalte deres fire eiendommer. Samme år ble hans Merz-bilder innkludert i den nazistiske utstillingen med tittelen „Entartete Kunst“ i München, noe som gjorde hans retur til Tyskland umulig.
Helma var på besøk et par måneder hvert år inntil utbruddet av andre verdenskrig. En felles feiring av moren Henriettes 80-årsdag og sønnen Ernsts forlovelse, ble avholdt i Oslo 2. juni 1939, og dette skulle bli siste gang ekteparet Schwitters møttes.
Schwitters bygde opp et nytt Merzbau på Bakken på Lysaker. Dette gikk senere tapt i en brann. Han bodde også på Hjertøya ved Molde i 1930-årene, der en hytte ble betraktet som et Merzbau, men dette har forfalt siden 1940.
Etter en kort internering i Lofoten flyktet Schwitters til Skottland med sin sønn på isbryteren Fridtjof Nansen mellom 8. og 18. juni 1940. Som fiendtlig utlending ble han flyttet mellom forskjellige interneringsleire i Skottland og England og endte med å tilbringe halvannet år i Camp Douglas på Isle of Man. Under oppholdet der arrangerte han flere Merz-fremførelser, blant annet en "Stillhets"-performance, som var hans første dikt på engelsk.
Etter en inngripen fra Alexander Dörner, Rhode Island School of Design, ble Schwitters endelig frigitt 21. november 1941. Han oppholdt seg først i London, men flyttet i 1945 til Lake District i det nordvestlige England hvor han i august 1947 begynte å arbeide på sitt siste Merzbau, som han kalte Merzbarn ("Merzlåven"). Med støtte fra Museum of Modern Art, som opprinnelig var gitt for å hjelpe med å gjenopprette det opprinnelige fra Hannover, er en enkel mur av denne siste struktur nå i Hatton Gallery i Newcaste. Låvens skall eller skjelett er fremdeles i Elterwater nær Ambleside.
Hans kone Helma døde av kreft 29. oktober 1944; Schwitters hørte først om hennes død i desember, på omtrent samme tid som han oppdaget at Merzbau var blitt ødelagt under et alliert luftangrep. Etter at hans sønn vendte tilbake til Norge forlot han London med sin nye partner, Edith Thomas (kjent som 'Wantee' for hennes vane med alltid å spørre gjester om de ville ha en kopp te), for å reise til Lake District 27. juni 1945.

Schwitters døde i Kendall i England og ble gravlagt i Ambleside. Graven forble umarkert frem til 1966, da det ble reist en stein med innskriften «Kurt Schwitters – Creator of Merz». I mellomtiden var Schwitters levninger blitt overført til Hannover, der graven prydes av en marmorkopi av kunstverket Die Herbstzeitlose fra 1929.


Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Kurt_Schwitters

Personvernerklæring