KUNDEN I FOKUS

- Ragna Westlie Kristoffersen er første gjest ut i vår nye programserie

 I flere år satt faren i styret for grafikk-biennalen i Fredrikstad. Morfaren var søskenbarnet til Nikolai Astrup. Ikke helt ulogisk at Ragna Westlie Kristoffersens kunstinteresse oppleves ektefølt.

Publisert 14.januar 2022.


Ragna er første deltaker ut i vår nye programpost Kunden i fokus, hvor vi besøker kunder av galleriet på forskjellige arenaer for å høre om hva de tenker om kunst. Denne gangen var vi så heldige å bli invitert hjem til Ragna og familien, og fikk da nærmere i øyenyn det som etter hvert har utviklet seg til å bli en fin kunstsamling. Her fant vi Per Kleiva. Odd Skullerud. Og mange flere. Også Maerzkunstnerne Reinhard Stangl og Christine Haberstock.

Husker du hvor interessen din fra kunst kommer fra?

       -Det husker jeg ganske godt. Jeg har vokst opp i et hjem med mye kunst. Jeg har en far som satt i styre for den internasjonale grafik-biennalen i Fredrikstad i mange år. Det var ikke til å unngå at vi fikk en liten åre, alle vi søsknene. Spesielt rundt grafikk.

Så dette var aldri noe du følte ble tvunget på deg?

       -Nei, jeg var nok en av de rare 11-åringene som syntes det var artig å være med foreldrene mine i gallerier og museer.

I_stua.jpg
I stua hjemme hos Ragna foran noen av silketrykkene  til Herman Hebler.

Ragna viser oss rundt i stua som er godt fylt opp av kunst. Her finner man blant annet tre fine silketrykk fra Fredrikstadkunstneren Herman Hebler (1911 – 2007). Ikke unaturlig kanskje, Hebler satt i mange år i det samme styret som faren til Ragna for grafikkbiennalen i Fredrikstad. Et annet navn, som vil være kjent for de fleste, som dukker opp er Odd Skullerud. Også han fra Østfold.

       - Jeg er jo fra Østfold, så jeg synes det er hyggelig å ha en Fredrikstadkrok her. Dette bildet av Skullerud var det faktisk mannen min som kjøpte, men han ble vel kanskje dytta litt av faren min i en viss retning. Dog bare ved å bli introdusert for galleristen som formidlet dette bildet, forteller Ragna.

Som for ytterligere å understreke hvor Ragna har sitt opphav fra kompletterer Hans Saenger hennes omtalte Fredrikstadkrok.

Uten å sette noen grenser; hvem er din defintive favorittkunstner?

       - Oi, den er vanskelig. Men hvis jeg noen gang skulle fått muligheten til å få ett bilde på veggen uavhengig av pris, så ville jeg hatt en Magritte. Leken og fin. Jeg så en separatutstilling med ham på MOMA for noen år siden, og det var..., jeg kom ned med gråten i halsen da jeg traff venninnen min etterpå, det var helt fantastisk.

Det første bildet Ragna kjøpte på egen hånd var en koldnålsradering - av Arne Bendik Sjur.

       - Jeg var ganske voksen da jeg kjøpte det - nesten 30. Han er en kunstner som alltid hang på veggene hjemme hos foreldrene mine. Jeg har alltid vært veldig fascinert av ham. Han har små bilder, men voldsomme motiver på mange måter, veldig kontrastfylt; svære kjemper inne i bitte små rom med lave tak. Egentlig er et bilde av ham som heter «Gammelkomunisten» det eneste bildet av ham som ikke har en form for absurditet i seg. Man stopper alltid opp foran Arne Bendik Sjur sine bilder, forteller Ragna videre.

zitronen.jpg
 Zitronen - litografi av Reinhard Stangl
REINHARD STANGL

I fjor kjøpte Ragna og mannen Steinar litografiet «Zitronen» fra den tyske kunstneren Reinhard Stangl hos Galleri Maerz.

- Før vi kjøpte det var vi egentlig ute etter noe helt annet. Vi gikk for å finne et bilde av en annen kunstner, men så så vi dette her, da. Det er noe med kontrastene, de utrolig friske fargene i sitronene, i det gule spesielt, men også i det grønne. Det lager mye spill i bildet.

STILLEBEN

       -Jeg har alltid ønsket meg stilleben, og da er det jo litt komisk, kanskje, at jeg faller for noe som vi vel kan si er et stilleben, men som vi likevel har så mye liv i seg. For det ser jo nesten ut som om de faller...

Eller svever?

       -..ja, eller svever. I hvert fall at de ikke nødvendigvis ligger på denne sorte grunnen. Det er etbilde som snakket til både Steinar og meg med en gang vi så det. Men det er ikke alltid så lett å forklare sånne umiddelbare reaksjoner.

CHRISTINE HABERSTOCK

Det er ikke bare Reinhard Stangls litografi som har tatt vegen fra Storgata 12 og hjem til Ragna og familien. Også en annen tysk Maerzkunstner har gått samme løypa - nemlig Christine Haberstock og hennes tresnitt «Lock Down Blues».

Dette er et bilde Haberstock slapp i april 2020, så man kan jo tenke seg inspirasjonen til akkurat den tittelen.

       -Når jeg ser dette bildet må jeg innrømme at jeg tenker betydelig lenger tilbake enn da pandemien slo til for fullt. Gjennom håret hennes og det at hun røyker får jeg en assosisasjon til detektimen fra 60-tallet. Og med den dobermannen i bekgrunnen der som passer godt på eieren sin. I mitt hode er det en hel historie i det bildet der. Det er veldig fine kontraster i bildet, og da denne utrolig lojale hunden som sitter bak der, mens hun sitter og venter på neste trekk, enten av røyken eller av handling - ikke vet jeg, avslutterRagna Westlie Kristoffersen.

Christine_Haberstock_-_Lock_Down_Blues_-_tresnitt_-_42_x_60_cm_-_Opplag_22.jpg
Lock Down Blues - tresnitt av Christine Haberstock

Om du ønsker å være gjest i «Kunden i fokus» kan du gjerne kontakte oss på post@maerz.no eller telefon 9001 4832.

Personvernerklæring