Utstillingen inviterer til dialog
Gisle Harr opererer langt mer i grenseomrÄdet mellom skulptur, installasjon, tegning og portrett; med en lekenhet, ofte satirisk eller kulturkritisk, og en forkjÊrlighet for det figurative og for menneskets smÄ og store historier.
Utstillingen inviterer til dialog mellom det intime og det monumentale. Kohlers arbeider kan ha dypt alvorlige undertoner â krig, korrupsjon, mytologiske og personlige anslag â men balansert med tektoniske visuelle grep: linjer, lag, skygger og form som til sammen danner et uttrykk som bĂ„de drar tankene ut i nye retninger og tilbake til det velkjente.
Harr stiller med skulpturer som ofte viser hverdagsmennesket, portretter som hedrer det âvanligeâ, installasjoner som lekent bryter med materialer og skala. Hans figurer kan virke som karakterer hentet fra et modernisert eventyr eller populĂŠrkultur, men med et blikk som undersĂžker bĂ„de identitet og tilhĂžrighet.

Betrakteren dras inn i spÞrsmÄl
Rommet i galleriet blir en arena der betrakteren beveger seg mellom stillhet og refleksjon (Kohlers mer alvorlige, tidvis mĂžrke og politisk ladede tone) â og lek, ironi og det tilsynelatende hverdagslige (Harrs formsprĂ„k med portretter, skulpturfragmenter, figurer som virker bĂ„de kjente og fremmede). Sammen utfyller de hverandre: Begge gir de tyngde, begge gir de friskhet. Kohler tenker globalt og historisk, Harr lokalt og menneskelig; Kohler sĂžker mot det symbolske og det store spĂžrsmĂ„let, Harr mot det nĂŠre og det konkrete. Eller har vi misforstĂ„tt noe? Ikke nĂždvendigvis.
Teknikkene spiller ogsĂ„ en rolle: Kohler med grafikk, maling og akvarell â lag pĂ„ lag, metaforer, ofte med referanser til klassisk kunst og mytologi, men ogsĂ„ til samtidens politiske klima. Harr med skulptur, ofte i tre, epoxy, gips og andre materialer, malte bakgrunner, tablĂ„er â kunst som manifesterer seg fysisk, der tilskueren kan se âformeneâ og âmaterialets tilstandâ som en del av budskapet.
Utstillingen vi nĂ„ viser legger til rette for aktiv deltakelse: betrakteren blir dratt inn i spĂžrsmĂ„l om hvem som blir sett, hvem som blir glemt; om grensen mellom kunst og virkelighet; om ansiktet bak historien; om hvordan former, skygger, materialer og linjer kan bĂŠre minner, maktforhold og fantasi. Den fungerer som bĂ„de en refleksjon og en feiring â av kunstnere som ikke nĂžyer seg med det overfladiske.

Utstillingen stÄr ut mÄneden.
For den som besÞker Galleri Maerz nÄ, er det en mulighet til Ä la seg berÞre av det bÄde tunge og det lettbeinte, og Ä se hvordan to sÄ forskjellige stemmer kan klinge sammen i samme rom.
Velkommen til utstillingen â du finner oss i Myrabakken 3 med inngang fra GĂžrvellplassen.
Utstillingen stÄr til 1.november.