Lukk

- Jeg hater Brexit!

Kirsten Reynolds Warrior Square Studio St Leonards on Sea UK

Kirsten Reynolds ville helst hatt UK i EU

For rundt fem Är siden inviterte vi den britiske fotogafen og kunstneren Kirsten Reynolds til Molde og Norge for Ä lage nye arbeider og sette opp en separatutstilling basert pÄ disse. Vi Þnsker henne gjerne tilbake, men i pÄvente av at koronasituasjonen skulle finne sin endelige lÞsning har en slik invitasjon latt vente pÄ seg.

Hvordan har livet som kunstner vĂŠrt de siste par Ă„rene?

For meg har det vÊrt flere faser i lÞpet av denne perioden. Til Ä begynne med var det ganske uklart hva som egentlig skjedde og hvordan ting ville bli. Det var en veldig usikker tid hvor alle planlagte utstillinger ble avlyst. Og det kom som et sjokk. Det ble vanskelig Ä jobbe videre som normalt. Etter hvert ble det imidlertid enklere Ä si til seg selv at, nÄ, nÄ er det tid for Ä vÊre mer i atelieret og reflektere over hvor vegen videre gÄr. Se pÄ eldre arbeider og spÞrre seg selv hvilken retning man skal i som kunstner. Men det var jo ogsÄ lilt skremmende, for etter hvert ble det klart at dette ville vare en stund. Og inne i mellom ble det vanskelig Ä jobbe fordi alt fÞltes sÄ irrelevant i den store sammenheng. Men etter hvert som jeg klarte Ä konsentrere meg mer var det en veldig fin fÞlelese og bare kunne jobbe og jobbe.

A SENSE OF PLACE II Kirsten Reynolds 45 of 5 NYP1337 jpg A Sense Of Place II - et av Kirsten Reynolds arbeider, skapt pÄ HjertÞya utenfor Molde.

Du har delt livet ditt mellom Storbritannia og Bulgaria, hvor du har kjĂžpt deg et hus de senere Ă„rene. Hvor var du da lock-down-tiltakene begynte Ă„ ta form?

Jeg dro til Bulgaria helt i begynnelsen av mars 2020, like fÞr tiltakene ble satt i verk. Jeg var akkurat i ferd med Ä avslutte en utstilling jeg hadde vÊrt med pÄ i London, og begynte Ä se konturene av hva som kunne komme. Stengte grenser, stengte butikker, et stengt sosialt liv. Jeg stilte meg selv spÞrsmÄlet hvor jeg ville vÊre om det skulle bli slik. Jeg landet da pÄ at det ville vÊre bedre for meg Ä vÊre i Bulgaria de neste tre-fire mÄnedene. Der har jeg mer plass Ä boltre meg pÄ arbeidsmessig og mer tid til Ä konsetrere meg. Det er ogsÄ mer Ä gjÞre for meg utendÞrs og mye av arbeidet mitt foregÄr utendÞrs. Jeg ville bli mer alene i Bulgaria enn jeg er her i St Leonard On Sea i SÞr-England, men det spilte ikke noen rolle. Jeg ville ha rikelig med tid til Ä jobbe.

Julneset kopi Kirsten Reynolds pÄ befaring pÄ Julneset utenfor Molde.

Opp gjennom Ärene har vi sett deg hente motiver til arbeidene dine fra nÊr sagt alle verdens hjÞrner; New Zealand, Australia, Danmark, Norge, Storbritannia, for Ä nevne noen fÄ steder. Det Ä mÄtte vÊre sÄ mye mer bundet til ett eller to steder mÄ ha pÄvirket hva du faktisk endte opp med Ä lage av kunst?

Ja, men hva som har skjedd er litt merkelig. Vanligvis henter jeg mye inspirasjon gjennom Ă„ reise og mĂžte forskjellige mennesker. Det er ikke bare naturen, det er ogsĂ„ omgivelsene som sĂ„dan – i det hele tatt er det en kulturutveksling som skjer nĂ„r jeg jobber rundt omkring i verden. Men nĂ„ nĂ„r jeg har vĂŠrt lĂ„st til St Leonards igjen noen mĂ„neder, uten denne inspirasjonen, har jeg endt opp med Ă„ male og tegne mer. Å arbeide med dette har gitt meg muligheten til i det minste gjĂžre noen indre reiser. SĂ„ nĂ„ er atelieret mitt fylt opp av malerier. De er blitt min mĂ„te Ă„ reise pĂ„ i denne perioden. Jeg kan ikke gĂ„ ut dĂžra og dra til en eller annen flyplass, men jeg kan foreta reiser i mitt indre. Gjennom maleriene.

Kirsten Reynolds On location Zanzibar Tanzania 2013 20 Kirsten Reynolds bruker hele verden som sitt atelier. Her fra Zanzibar.

Og bandet ditt. Forutsetningene for The London Dirthole Company var vel heller aldri de beste under pandemien?

Arbeidet med bandet mitt har uansett ligget nede en tid nĂ„, sĂ„ i den sammenheng har ikke pandemien hatt noe Ă„ si. Tidligere var det alltid slik at jeg hadde flere prosjekter gĂ„ende pĂ„ samme tid – og ofte med flere band. Musikken opptok en veldig stor del av tiden min. I perioder kanskje sĂ„ mye som 80%. Men slik er det ikke lenger. NĂ„ er det uansett den visuelle kunstnen som opptar meg mest. Og at jeg ikke har noen musikalsle prosjekter gĂ„ende plager meg ikke i det hele tatt– det kommer sikkeret til Ă„ ta enda ett Ă„r fĂžr musikkscenen nĂŠrmer seg noe som er normalt igjen. SĂ„ fĂ„r vi se hva som skjer da.

THE SPIRIT OF TIME I Kirsten Reynolds 39 5 x 52cm 2345 of 5 NYP1353 72 THE SPIRIT OF TIME I - Fotografi - 39.5 x 52cm. Opplag 5. Pris NOK 4 800,-. kunstavgift.

Ikke bare er dere briter pÄ vei ut av en pandemi. Dere har ogsÄ gjennomfÞrt deres Brexit. Hvordan har dette pÄvirket de omrÄder du beskjeftiger deg innenfor?

Uff, jeg hater Brexit. Rent praktisk; om jeg var en musiker som ville turnere ville jeg ikke fÄtt spilt noe sÊrlig i Europa med de nÄvÊrende forutsetningene.

Bulgaria er medlem i EU, du har et hus i Bulgaria. Vil Bulgaria kunne bli ditt faste oppholdssted etter hvert?

Jeg kan bare si at de implikasjonene vi allerede nÄ ser at Brexit har fo oss her i Storbritannia, gjÞr at jeg tenker seriÞst pÄ Ä flytte til Bulgaria permanent, avslutter Kirsten Reynolds som vi hÄper Ä kunne invitere til Norge igjen i 2023.