Unni Askeland
Unni Askeland â popâtransgresjon og Munchâadopsjoner
Unni Askeland ble fĂždt i Bergen i 1962 og har gjennom en lang og fargerik karriere markert seg som en uavhengig, ofte provoserende stemme i norsk samtidskunst. Hun er utdannet ved Kunstskolen i KabelvĂ„g, Vestlandets Kunstakademi og Statens Kunstakademi i Oslo der hun studerte under Per Kleiva â en lĂŠrer som lot henne male fritt og fantasiĂžst.

MĂžter med ikoner
Askelands kunst uttrykker en bevisst motsetning til det hun selv omtaler som norsk kunsts intellektualiseringsproblem. Hun har utviklet et visuelt univers som leker med pop-art-ikonografi og samtidig finner en egen nerve i symbolbruk, satire og politisk overskridelse. Tidlig pÄ 2000-tallet vekket hun oppsikt med veggstore abstrakte malerier i utstillingen Cover Up, fÞr gjennombruddet kom med en serie kalt Munchadopsjoner: litografier og objekter som kommenterer og utfordrer Edvard Munchs kjente verker med egen vri og ofte med sterk erotisk ladning.
I Munchadopsjon: Sommernatt for eksempel, brukes fargesterke kontraster og forenklede figurer for Ă„ fremkalle bĂ„de referanser og provokasjon â sommernatten oversettes til neonfargede silhuetter og ambivalente emosjoner. Senere serier, som Casablanca-motiver og BIG BIG BIG | The Ladies (13 serigrafier), spiller pĂ„ popkulturelle ikoner med humor og bite â fra Marilyn Monroe til Greta Garbo og Andy Warhol â og kombinerer sitater, silhuetter og grafiske flater i ekspressive komposisjoner.

Underholdning og seriÞse spÞrsmÄl
Askeland lever og arbeider i hovedsak pĂ„ Jessheim, der hun har et stort atelier â ifĂžlge henne selv «en kjeller i et kjĂžpesenter» â som fungerer som et kreativt sentrum og mĂžteplass for idĂ©er, performance og samarbeid. Hun har stilt ut pĂ„ HĂžstutstillingen og Ăstlandsutstillingen, og deltatt internasjonalt i New York, KĂžbenhavn, Amsterdam, GĂžteborg og Berlin â ofte med tematisk ladde og visuelt sterke presentasjoner.
Hennes kunst balanserer mellom underholdning og seriĂžse spĂžrsmĂ„l. Utstillinger som Desire â Destruction fokuserte eksplisitt pĂ„ forholdet mellom lyst og destruksjon, og Askeland har beskrevet kunstens funksjon som kombinerende intensitet og tilgjengelighet â med en dose trash-art og popkulturell humor.
I tillegg til grafikk og maleri har hun ogsĂ„ eksperimentert med performance, skulptur og samarbeid med musikere og scenekunstnere. Hun har mottatt flere stipend og anerkjennelser og er innkjĂžpt av Nasjonalmuseet â sĂŠrlig for Casablanca-serien som fĂžrte til offentlig debatt da museet tok initiativ selv.
Unni Askelands kunst kan beskrives som en visuell fest: fargerik, uredd og ofte konfronterende. Hun lar populĂŠrkultur mĂžte kunsthistorie, det banale mĂžte det poetiske, og hun oppfordrer betrakteren til bĂ„de Ă„ bli underholdt og utfordret. Gjennom sitt arbeide har hun skapt en sĂŠregen signatur â en kunst som tĂžr Ă„ bĂ„de elske og harselere, og som samtidig peker pĂ„ kunstens muligheter som provokatĂžr og nĂŠrvĂŠrsskapende formidler.
Teksten er laget med hjelp fra kunstig intelligens, og moderert av nettsidens redaktĂžr.
det DU ikke ser
I forbindelse med Askelands utstilling hos Maerz Contemporary i februar 2023 forfattet kunstner og kunstkritiker Tommy Olsson fĂžlgende tekst:
Du skjĂžnner det med en gang, gjĂžr du ikke? This time itâs personal â det handler ikke om alt det der marginale og oversette i hverdagen, eller om det ingen helt fĂ„r med seg; det kommer med sĂ„ pass heftig ettertrykk at det ikke er noen steder Ă„ gjemme seg. Det handler om det DU ikke ser. Det brutale, hvis ikke direkte intimiderende, i denne henvendelsen fĂžrer, enten man vil det eller ikke, til et skjerpet blikk. Det er kraft i ordet, mĂ„ vite. Det er ikke sĂ„nn at vi gĂ„r gjennom livet helt upĂ„virket eller noe. Og man skal vĂŠre skjerpet, kunst er for viktig til at den kan tillate seg Ă„ synke ned i samtidens visuelle overkill, og det gjĂžr den heller aldri. Akkurat det er faktisk litt bemerkelsesverdig, og det bekrefter ogsĂ„ det jeg nettopp sa â vi driver ikke og tĂžyser her, og selv om vi gjĂžr det er det uansett bare en bieffekt av en helt annen manĂžver.
De av oss som kjenner arbeidet til Unni Askeland fra fĂžr vet allerede pĂ„ forhĂ„nd at vi ikke egentlig kjenner det. Noen av oss er klar over at det strengt tatt er misforstĂ„tt â men misforstĂ„elsen er da ogsĂ„ den fĂžrste og siste kunstneriske myten, og der er absolutt ingen grunn for sĂ„nne som meg Ă„ gĂ„ rundt og innbille seg Ă„ besitte noen form for oversikt. Ingen kjenner arbeidet til Unni, men gitt nok eksponering vil det kjenne deg. Man kan, ofte med visst hell, likne et kunstnerskap ved et tre, hvor den siste utstillingen markerer den ytterste Ă„rringen. Den funker ikke her; det fullstendig uventede kan ramme publikum nĂ„r som helst, faktiske overskridelser kommer uten forvarsel. Man kan noen ganger forledes til Ă„ tro at plutselig eksplistte bearbeidede traumer og begjĂŠr gir faktisk innsikt i noe som for det store flertall er et privat anliggende, men det er altsĂ„ helt omvendt. Og det er uansett ikke det som foregĂ„r her og nĂ„. Det kan vĂŠre det er noe av dette DU faktisk ikke ser. Selv ser jeg nok til Ă„ ha forkastet den greia med Ă„rringer for flere tiĂ„r siden, fordi selv om noen kunstnerskap kan oppfattes som en lineĂŠr bevegelse fremover, er tendensen â og sĂŠrlig etter tusenĂ„rsskiftet â at det forekommer noen, skal vi si, svinger, underveis. Sideprosjekter, ting som sklir ut i ukjente landskap, skifte av verktĂžy, skifte av scene, skifte av fag osv. Ikke en gang kaosteoriens ekspanderende spiralmĂžnster er noe sĂŠrlig Ă„ gĂ„ etter â men en grad av kaos er sĂ„ avgjort til stede, og det er selvfĂžlgelig denne uberegnelige komponenten som holder det varmt.
Der er noen konstanter bak stĂžyen og glamouren, og det er i mĂžnstringer som denne her de kommer aller mest til syne. NĂ„r alt blir dempet ned til en i utgangspunktet streng og gammelakademisk praksis; portrettet. Bedre; nesten helt uten farger â mer tegnet enn malt, men like fullt olje pĂ„ lerret. Ikke bundet ved noe overordnet tema, men heller enn fri flyt gjennom dagsaktuelle problemstillinger, biografiske fakta og det der ekkoet av 1900-tallet som henger ved de fleste som har brukt mesteparten av tiden sin der. Noe heller vagt, et penselstrĂžk, en bue, eller en tilfeldighet som hodet per automatikk leser som kunsthistorisk fotnote, som oftest uten minste pipling over hvor i kunsthistorien det eventuelt befinner seg. Eller, jo, noen ganger, det russiske ikonmaleriet kjenner vi jo og modernismen foregikk jo nĂ„r vi var smĂ„. Og jeg tenker mer pĂ„ kunstnerskapet til Unni Askeland som en rastlĂžs bevegelse, fordi metoden med Ă„ strippe det ned og utelate noen sĂŠrlige koloristiske utbrudd for Ă„ nĂ„ frem til noe svĂŠrt basic, er jo og foretatt fĂžr. Ikke pĂ„ den samme mĂ„ten, men det foregĂ„r litt sĂ„nn, et skritt tilbake og fem skritt fremover, og sĂ„ et par skritt til siden, og sĂ„ en liten dans. Uttrykket her er svĂŠrt nakent. Jeg vil ikke bli misforstĂ„tt pĂ„ det; jeg mener virkelig svĂŠrt nakent. Det spĂžrs om DU ser det da.